Ryczałt za nocleg – rząd planuje zmiany

Dariusz Szczecina        31 grudnia 2014        6 komentarzy

Być może pamiętasz. Po uchwale Sądu Najwyższego z dnia 12 czerwca 2014r. dotyczącej ryczałtów za nocleg, rząd obiecał zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców, których przedmiotem ma być wypłata i ustalanie wysokości ryczałtów noclegowych.

Nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców jeszcze przed końcem 2014 roku miała trafić do konsultacji społecznych. Dziś ostatni dzień roku, a na razie nie poznaliśmy żadnych nowych szczegółów w tej sprawie.

Z dostępnych już informacji wynika jedynie, że to Minister Infrastruktury i Rozwoju miałby ustalać wysokość diet i ryczałtów za noclegi kierowców. Ciekawy pomysł, ale z oceną poczekajmy do chwili kiedy poznamy szczegóły.

Z doniesień medialnych wiadomo, że na posiedzeniu Sejmu, na którym o nowelizacji poinformował Wiceminister Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Rynasiewicz , stwierdzono, że wyrok Sądu Najwyższego będzie miał negatywne konsekwencje nie tylko dla przedsiębiorców transportowych, ale także dla samych kierowców.

Dlaczego? Ponieważ pracodawcy podobno zmieniają systemy wynagrodzenia zgodnie z treścią uchwały Sądu Najwyższego, a zmiany te mają powodować spadek zarobków kierowców, których wynagrodzenia będą zmniejszane po to żeby minimalizować straty związane z zapłatą ryczałtów za nocleg.

Być może, ale autor tych słów chyba nie wie, że już teraz wielu (może nawet większość) kierowców zawodowych ma ustalone wynagrodzenie w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Co tu zatem obcinać? No i rzecz najważniejsza. Ta wypowiedź chyba potwierdza, że kierowcy są uprawnieni do ryczałtów?

I jeszcze na koniec. Pamiętaj proszę, że cokolwiek rząd nie zrobi to nowe przepisy nie mogą mieć mocy wstecznej. To znaczy, że masz prawo do ryczałtu za nocleg na dotychczasowych zasadach za okres do dnia, w którym nowe przepisy wejdą w życie.

{ 6 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

łukasz Styczeń 4, 2015 o 13:38

a kwestia tych ryczałtów za nocleg i te wszystkie wyroki i uchwały SN dotyczą także kierowców w transporcie krajowym zatrudnionych u prywatnych przedsiębiorców?

Odpowiedz

Dariusz Szczecina Styczeń 5, 2015 o 00:06

Pytanie jest bardzo szerokie.
Na pewno uchwały SN mogą dotyczyć także kierowców zatrudnionych u prywatnych przedsiębiorców. Mogą, nie muszą.
Uchwały SN i wyroki, o których piszę, odnoszą się głównie do transportu międzynarodowego. Mogą mieć jednak zastosowanie na zasadzie analogii także do ryczałtów za nocleg w podróży służbowej odbywanej na terytorium kraju.

Odpowiedz

Paweł Judek | blog o prawie transportowym Styczeń 5, 2015 o 13:28

Z tym brakiem możliwości mocy wstecznej to nie do końca prawda. Jeśli celem regulacji jest usunięcie naruszenia praw konstytucyjnych, których nie można usunąć inaczej niż poprzez wprowadzenia wstecznej mocy obowiązującej, można wprowadzić wsteczną moc obowiązującą nowej regulacji. Tak samo przecież zrobiono z poprzednią uchwałą SN o podróżach służbowych, gdzie zmianie ustawy o czasie pracy kierowców w praktyce nadano wsteczną moc obowiązującą.

Odpowiedz

Dariusz Szczecina Styczeń 5, 2015 o 22:25

Lex prospicit non respicit – prawo patrzy naprzód, nie wstecz.
Jeżeli założyć, że uchwała SN o ryczałtach jest jedynie wadliwą interpretacją obowiązujących przepisów to co tu uchylać? Uchwałę poprzez wydanie nowej wykładni czy obowiązujące przepisy, które przecież wadliwe nie są?
Czy sugeruje Pan, że rząd lub parlament sam stwierdzi, że jednak dotychczasowe przepisy są niekonstytucyjne i należy przyjąć obowiązywanie nowych regulacji z mocą wsteczną? Czy obecne przepisy naruszają prawa konstytucyjne?
Co się tyczy poprzedniej uchwały SN o podróżach służbowych (o ile myślimy o tej samej) to jej „moc wsteczna” wynika jedynie z praktyki, a nie z przepisów obowiązującego prawa. Uchwała prawa nie zmieniła, a jedynie wpłynęła na jego zmianę. To jednak dwie zupełnie różne rzeczy.

Odpowiedz

Paweł Judek | blog o prawie transportowym Styczeń 6, 2015 o 00:05

Tak jak wspomniałem – istnieje dokładna analogia z uchwałą SN o podróżach służbowych. Tam również była to tylko uchwała SN, ale Sejm postanowił przeciąć spekulacje i wprost zapisał w ustawie, że są to podróże służbowe wbrew stanowisku Sądu Najwyższego. Zapisał również, że w praktyce ustawa obowiązuje wstecz.

Tu mamy podobną sytuację – jest tylko uchwała SN, ale wpływa na prace sądów. Parlament nie ma wpływu na sądy i nie może im nakazać zmiany praktyki. Może zmienić prawo.

A co do konstytucyjności, to w mojej ocenie przepis napisany na tyle nieprecyzyjnie, że w praktyce zastawia pułapkę na obywatela, który może w konsekwencji stracić miliony złotych, narusza zasadę demokratycznego państwa prawnego.

Odpowiedz

Dariusz Szczecina Styczeń 6, 2015 o 19:52

Mogę się z Panem zgodzić tylko co do jednego. Tak nowela ustawy o czasie pracy kierowców była kontrą dla uchwały Sądu Najwyższego. Czy będzie tak i w tym przypadku, zobaczymy? Wkrótce poznamy szczegóły propozycji przepisów nowelizujących, które będą dotyczyć ryczałtu noclegowego.

Panie Pawle, skąd pomysł, że sejm zapisał, że zmiana ustawy o czasie pracy kierowców będzie obowiązywać z datą wsteczną (chociażby w praktyce). W ustawie nowelizującej brak o tym mowy. Podobnie brak o tym mowy w uzasadnieniu projektu ustawy.

Co do niekonstytucyjności przepisów to niestety dla nas wszystkich, ale szukanie przykładów przepisów nieprecyzyjnych, które są pułapkami dla obywatela, wcale nie jest takie trudne. Krytykujemy jednak przepis czy stanowisko SN?

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: