Warunki noclegu w kabinie ? To nieważne …

Dariusz Szczecina        08 listopada 2014        Komentarze (1)

W artykule „Jakie znaczenie dla kierowców ma uchwała SN z 12 czerwca 2014r., sygn. II PZP 1/14 ?” pisałem, że uchwała Sądu Najwyższego II PZP 1/14 o ryczałtach za nocleg już wpływa na orzecznictwo sądów.

Może pamiętasz, że podałem wtedy przykład wyroku Sądu Najwyższego z 4 września 2014r., sygn. akt I PK 7/14 (wydanego także w sprawie o ryczałt za noclegi), w którym Sąd podzielił w całości pogląd wyrażony w uchwale z 12 czerwca 2014r. i uchylił (na korzyść kierowcy) wyrok Sądu Okręgowego przekazując sprawę do ponownego rozpoznania.

Teraz mamy kolejny już doskonały przykład tego jak uchwała siedmiu sędziów wpływa na postrzeganie sprawy przez sądy. Oto bowiem Sąd Najwyższy w sprawie o sygn. akt I PZP 3/14 w dniu 7 października 2014r. przyjął, że:

„Zapewnienie pracownikowi – kierowcy samochodu ciężarowego odpoczynku nocnego w kabinie samochodu ciężarowego podczas wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym nie stanowi zapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu w rozumieniu § 9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).”

Orzeczenie zapadło wskutek wniosku jednego z sądów okręgowych o rozstrzygnięcie zagadnienia prawnego budzącego poważne wątpliwości. Sąd okręgowy zwrócił się do Sądu Najwyższego o rozstrzygnięcie czy zapewnieniem bezpłatnego noclegu jest odpoczynek nocny w kabinie samochodu ciężarowego jeżeli spełnia on kryteria godziwości i zapewnia możliwość regeneracji na stosownym dla kierowcy poziomie.

Kolejny sukces! Z uchwały tej wprost wynika, że warunki jakie twój pracodawca zapewnił w kabinie ciągnika dla celów odpoczynku są bez znaczenia. Sąd Najwyższy opowiedział się za poglądem, że nocleg w kabinie tira nigdy nie jest bezpłatnym noclegiem kierowcy zawodowego w delegacji zagranicznej.

Poczekajmy jeszcze na pisemne uzasadnienie orzeczenia, ale możemy chyba już przyjąć, że w sprawach o ryczałty noclegowe, sądy będą zwolnione z obowiązku czynienia jakichkolwiek ustaleń co do stanu wyposażenia kabiny ciężarówki. Sąd nie będzie musiał ustalać powierzchni kabiny, powierzchni i szerokości leżanki (łóżka) w kabinie, czy auto posiada klimatyzację i ogrzewanie postojowe, schowki, zasłonki, roletki na szyby itp.

Czyżbyśmy mieli do czynienia z utrwaleniem nowej (oby konsekwentnej) linii orzecznictwa korzystnej dla kierowców? Mam nadzieję, że tak…

Z drugiej strony gdybym był przewoźnikiem i wiedziałbym, że i tak muszę zapłacić ryczałt noclegowy, wykupić dla kierowcy nocleg w hotelu (lub zwrócić kierowcy koszta noclegu w takim hotelu), to raczej nie inwestowałbym przesadnie w wyposażenie kabiny przeznaczone do wypoczynku kierowcy.

{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }

sffh Luty 28, 2016 o 12:16

Oszczędzisz na wyposażeniu kabiny A stracisz na tym ze kierowca będzie marnował czas i paliwo na dojazd do hotelu. A i tak zapłacisz za ryczałt lub hotel. Gdyby kierowca miał nocować na naczepie lub pod naczepą to stracisz na tym ze będąc nie wypoczetym na robi szkód.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: