Zdolność do pracy a warunki noclegu w kabinie

Dariusz Szczecina        29 grudnia 2014        Komentarze (0)

Przy jednej ze spraw, które przyjąłem do prowadzenia pojawiło się dość ciekawe zagadnienie.

Otóż tak jak każdy inny pracownik musisz posiadać aktualne zaświadczenie lekarskie o zdolności do pracy na określonym stanowisku (kierowca zawodowy, kierowca samochodu ciężarowego, kierowca mechanik itd.).

W przypadku kierowcy zawodowego Twoim miejscem pracy jest kabina ciężarówki, którą prowadzi. Musisz być zdolny do wykonywania pracy, która w dużym uproszczeniu ogranicza się jedynie do siedzenia na wygodnym fotelu i kierowania (tak przynajmniej uważa z reguły twój szef). Jeżeli masz dwie ręce, dwie nogi, dobrze widzisz i nie mam żadnych problemów psychicznych (lub co gorsze psychiatrycznych) to jesteś zdolny do wykonywania pracy kierowcy w szoferce.

Ale czy jako kierowca, który ma zaświadczenie o zdolności do pracy, masz także zdolność do nocowania (odpoczywania) w kabinie? Nocowanie w kabinie nie jest przecież twoją pracą. Zdaniem twojego szefa, zapewnienie możliwości noclegu w kabinie (odbieranie noclegu w kabinie) to zapewnienie Tobie bezpłatnego noclegu. W tym czasie nie wykonujesz pracy – przecież nikt Tobie za ten czas nie zapłaci.

Zobacz, jeżeli pracujesz w biurze to po 8 godzinach wychodzisz do domu, gdzie wyciągasz się na swojej ulubionej kanapie. Masz komfort nocowania w domu, w swoim łóżku. Kiedy zimą jest zimno to po prostu podkręcasz kaloryfer. Kiedy latem jest ci za ciepło to otwierasz szeroko okna i drzwi balkonowe.

Kiedy jesteś kierowcą zawodowym w transporcie krajowym lub międzynarodowym to sprawa wygląda zdecydowanie inaczej.

Kiedy jest zima to podkręcasz webasto i już masz ciepło (zakładam, że webasto działa). Wskakujesz pod kołdrę i jesteś „prawie” jak w domu. „Prawie” robi tu jednak różnicę kiedy z ciepłej kabiny musisz wyjść za potrzebą lub po prostu do kąpieli.

Kiedy jest lato to po prostu podkręcasz klimatyzację postojową (zakładam, że ją masz) i już wygodnie wypoczywasz.

A co jeżeli nie masz webasto? To byłaby sytuacja skrajna. Każdy wie, że jest w prawie każdym ciągniku.

A co jeżeli nie masz klimatyzacji postojowej? Ooo… Tutaj sprawa nabiera dużo poważniejszego znaczenia.

Nawet jeżeli jesteś zdrowym, silnym mężczyzną, to podróżując w lecie na południe Europy możesz mieć problemy z „przetrwaniem” nocy w kabinie bez klimatyzacji postojowej. Ok, otworzysz okno, ale na dworze temperatura jest tylko nieco niższa niż w kabinie. Jakoś przetrwasz noc, ale czy rano będziesz wypoczęty?

Jeżeli dodatkowo cierpisz na jakieś schorzenia, np. masz nadciśnienie, to taka upalna noc w kabinie bez klimatyzacji postojowej raczej nie jest dla Ciebie. Raczej trudno w takich warunkach o wypoczynek. Tutaj dochodzimy do sedna.

Twój pracodawca powie na pewno, że przecież jesteś zdolny do pracy, zdolny do pracy w kabinie tira. Ale czy z zaświadczenia o zdolności do pracy w charakterze kierowcy wynika, że jesteś także zdolny do wypoczynku w kabinie tira?

Czy zaświadczenie o zdolności do pracy obejmuje zdolność do pracy, w godzinach pracy, czy również zdolność do odpoczynku na stanowisku pracy, poza godzinami twojej pracy?

Weźmy skrajny przykład. Górnik pracujący na ścianie głęboko pod ziemią. Pracuje w ekstremalnych warunkach, ale ma przecież zdolność do pracy. Czy taka zdolność miałaby jakiekolwiek znaczenie gdyby okazało się, że musi pod ziemią (przy ścianie) nie tylko pracować, ale i wypoczywać?

Podobnie jest z kierowcą. Jesteś zdolny do pracowania w kabinie, ale twoja zdolność do pracy nie dotyczy nocowania w kabinie, czy może dokładniej, nocowania w kabinie w każdych warunkach pogodowych.

Z nadciśnieniem możesz pracować w klimatyzowanej kabinie, ale już nie spać w kabinie bez klimatyzacji. I to nawet kiedy jesteś zdolny do pracy.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: